ویژگی های شخصیتی فرد مناسب برای فعالیت در بازارهای مالی


در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

تعریف شخصیت


همه ی ما در صحبت های روزمره ی خود کلمه «شخصیت» را بکار می بریم. احتمالا آنچه را که در صحبت از شخصیت مد نظر داریم، آمیزه ای از خصوصیات مختلف است که امکان دارد خودبینی و تکبر، پیشداوری، نوسان های خلق و خوی و ارزش های فرد باشد.
بنابراین، به نظر می رسد آنچه را که از شخصیت در نظر داریم ترکیبی از اعمال، افکار، هیجانات و انگیزه های شخص باشد که در تعامل با موقعیت ها و وضعیت های مختلف نمایان می شود .
شخصیت عبارت است از مجموعه ویژگی های جسمانی، روانی و رفتاری که هر فرد را از افراد دیگر متمایز می کند.
شخصیت ترکیبی از اعمال، افکار، هیجانات و انگیزش های فرد است.


بعبارت دیگر، هر شغل دارای ویژگی هایی منحصر به فرد است، مثلا آیا این شغل نیازمند کار فکری است یا جسمی، محیط شلوغ دارد یا خلوت، کار به تنهایی انجام می شود یا با گروه، نحوه ی نظارت چگونه است و بسیاری از مسائل دیگر ؛ در مقابل، افراد هم دارای ویژگی های شخصیتی خود هستند، دوست دارند به تنهایی یا در گروه کار کنند، برخی به فعالیت های ذهنی و برخی به فعالیت های جسمی علاقه دارند، برخی مسئولیت پذیر و برخی مسئولیت ناپذیر هستند.

تناسب بین شغل و شخصیت


چگونگی شخصیت افراد در سازگاری شغلی اهمیت زیادی دارد. بعضی مشاغل برای افراد سر به زیر و ساکت مناسب است، در حالی که تعدادی از مشاغل برای افراد برونگرا و سازگار مناسب به نظر می رسد.
توانایی سازگاری اجتماعی سهم بزرگی در موفقیت شغلی دارد، در بعضی از مشاغل، روی انواع خاصی از مهارت های اجتماعی تاکید می شود. در مقابل، برای برخی دیگر از شغل ها افراد آرام و درونگرا مناسب هستند.
سازش و هماهنگی بین نوع شخصیت و نوع محیط باعث سازگاری بیشتر با شغل و حرفه می گردد که به نوبه خود به رضایت منجر می شود.
بدیهی است که افراد دارای شخصیت های متفاوتی هستند ؛ مشاغل هم از همین ویژگی ها برخوردارند.
به گزارش آلامتو به نقل از بورس پرس؛ بازار سرمایه در کشورهای دنیا از جمله ایران از جذابیت خاصی برخوردار است. گاهی برای پاسخ به کنجکاوی حتی شاید به تالار بورس هم سری بزنیم و وقت هایی هم پیش می آید بخواهیم بدانیم کسانی که وارد این بازار می شوند چگونه افرادی هستند.
در این باره رضا بافتی روانشناس و مشاور با معرفی 8 تیپ شخصیتی افراد موفق و ناموفق در بازار سرمایه ایران را اعلام کرد و به بورس پرس گفت: شناخت این 8 تیپ شخصیتی گویای این مسأله است که کدام یک از تیپ های شخصیتی بیشتر به بازار سهام روی می آورند و کدام ها موفق و یا ناموفق عمل می کنند.

۸ تیپ شخصیتی بازار سرمایه


تیپ شخصیتی اول “فکری برون گرا


درتمام جنبه های زندگی واقع گرا هستند. دانشمندان را می توان در این دسته جای داد. افرادی با این شخصیت زمانی که وارد بازار سرمایه می شوند به سود کم قانع و ترجیح می دهند با ریسک دست به انتخاب و یا خرید و فروش سهام نزنند.


تیپ شخصیتی دوم “احساسی برون گرا


این دسته از افراد به شدت هیجانی هستند و تحت تأثیر هیجانات دست به معامله می زنند، گاهی حالات این افراد از بیرون نیز کاملا قابل مشاهده است.

تیپ شخصیتی سوم “ادراکی برون گرا


معمولا این افراد به دنبال تجربه و حس های جدید هستند و البته به شدت واقعیت مدار، افرادی با تیپ شخصیتی ادارکی برون گرا براساس واقعیت بیرون کار می کنند و همیشه سعی می کنند با افراد مختلف ارتباط برقرار کنند و خود را با سایرین تطبیق دهند؛ ادراکی های برون گرا بدلیل اینکه همیشه به دنبال تجربه حس های جدید هستند معمول نیز سرمایه گذاری های کوتاه مدتی انجام می دهند. برای مثال امکان دارد دست از یک معامله برداشته و به سراغ سهام دیگری بروند.

تیپ شخصیتی چهارم “الهامی برون گرا


این افراد به دلیل توان زیاد، در بهره برداری از فرصت ها بیشترین توانایی را دارند و معمولا در سیاست و تجارت موفق خواهند بود. این نوع شخصیت می تواند سرمایه گذار بهتری باشد. بدلیل اینکه به موقع اقدام به خرید و فروش سهام خواهد کرد.

تیپ شخصیتی پنجم “فکری درون گرا


سازگاری خوبی با افراد در میان این تیپ شخصیتی وجود ندارد و بیشتر متمایل به درون هستند، این افراد حتی در بیان افکار خود مشکل دارند و به اندیشه ها و گفته های دیگری بی توجه و عموما بر اندیشه های خود متمرکز و قائل به مشورت نیستند، براساس تجربه های شخصی دست به تصمیم گیری می زنند و معمولا در معاملات زیان می کنند مگر اینکه کلان اندیش باشند که در این صورت احتمال سوددهی وجود دارد.

تیپ شخصیتی ششم “احساسی درون گرا


معمولا افرادی هستند آرام، متواضع و مؤدب، البته دچار خشم هم می شوند اما به دلیل اینکه خشم را بروز نمی دهند متوجه این حالت آنها نخواهیم شد. این افراد معمولا در تشویش، نگرانی و تردید به سر می برند. گاهی حتی به دلیل همین مردد بودن و وسواس فکری و تحریکات باعث شده در معامله متضرر شوند البته در برخی مواقع این وضعیت به کمک آنها می آید اما این تیپ شخصیتی بیشترین استرس را متحمل می شوند.

تیپ شخصیتی هفتم “ادراکی درون گرا


این افراد بسیار غیرمنطقی هستند یا به قولی از دنیا بریده اند، این دسته از افراد اگر هم وارد بازار سرمایه شوند بیشتر به چشم سرگرمی به آن نگاه می کنند.

هشتمین و آخرین تیپ شخصیتی “الهامی درون گرا


خیال پردازان حرفه ای که ارتباط کمی با واقعیت دارند، این افراد با تهدید جدی زیان دهی در معاملات به دلیل رویایی بودن روبرو هستند. آنها با فکر میلیارد شدن در مدت زمانی بسیار کوتاه وارد این بازار می شوند. بیش از 90 درصد این افراد به امید پولدار شدن قدم به بازار سهام می گذارند.

سنتی / منظم


شغل‌هایی که مناسب افراد سنتی و منظم هستند، قاعده‌مند بوده و مستلزم پیروی از روش‌های جاافتاده و فعالیت‌های جاافتاده هستند. در این‌گونه مشاغل سروکار فرد بیشتر با اطلاعات مفصل و داده‌های دقیق است تا ایده‌ها؛ و معمولاً از اصول و قواعد مشخصی پیروی می‌کنند.

ریسک‌پذیر / کارآفرین


شغل‌های مناسب افراد ریسک‌پذیر و کارآفرین دربرگیرنده راه‌اندازی و اجرای پروژه‌ها است. این مشاغل می‌تواند توان رهبری و تصمیم‌گیری افراد را به چالش بکشند. سطح ریسک‌پذیری در این‌گونه مشاغل بالاست و اغلب با تجارت سروکار دارند.


اجتماعی / امدادگر


مشاغل مناسب برای افراد اجتماعی و امدادگر معمولاً نیاز به کار با مردم، تعامل با آن‌ها و آموزش آن‌ها دارند. این مشاغل متضمن کمک و یا خدمات‌رسانی به دیگران هستند.

واقع‌گرا / عمل‌گرا


مشاغل مناسب افراد واقع‌گرا و عمل‌گرا معمولاً دربرگیرنده فعالیت‌های کاری با چالش‌ها و راهکارهای عملی هستند. به‌طورمعمول این‌گونه مشاغل با گیاهان، حیوانات و مواد مورداستفاده در دنیای واقعی مانند چوب، ابزارآلات و ماشین‌آلات سروکار دارند. بسیاری از این مشاغل به کار در فضای آزاد نیاز دارند و چندان با کاغذبازی و همکاری نزدیک با دیگران سروکار ندارند.

پژوهشگر / علمی


شغل‌های مناسب افراد پژوهشگر و علمی غالباً شامل کار با ایده‌ها بوده و نیازمند تفکر بسیار زیادی هستند. این‌گونه افراد عموماً در جستجوی حقایق و کشف راه‌حل مسائل به‌صورت ذهنی هستند.

هنری / خلاق


مشاغل مناسب افراد هنری و خلاق اغلب شامل کار با فرم‌ها، طرح‌ها و الگوها هستند. این‌گونه مشاغل معمولاً نیاز به سطوح بالایی از خودابزارگری و تصریح خصوصیات و عقاید فرد شاغل داشته و غالباً بدون پیروی از قواعد خاص و سفت‌وسخت قابل انجام هستند.

سبک‌های کاری، ویژگی‌های شخصی هستند که بر کارایی فرد در یک شغل تأثیرگذارند. شغل معامله گری سبک‌های کاری زیر را در بر دارد:

صادق


شغل نیاز به صداقت کامل و پایبندی به اصول اخلاقی دارد.

جزئی‌نگر


شغل نیاز به توجه هم‌ زمان به جزئیات و کلیات به‌منظور تکمیل وظایف دارد

خودکنترلی/ مقاوم    


شغل نیاز به انتقادپذیری، تحمل فشار و برخورد مؤثر و توام با آرامش در شرایط استرس بالا دارد.

مسلط بر خود


شغل نیاز به حفظ آرامش، کنترل احساسات، کنترل خشم، و اجتناب از رفتار تهاجمی، حتی در شرایط بسیار دشوار دارد.

سازگار و انعطاف‌پذیر


شغل نیاز به پذیرش انواع تغییر (مثبت یا منفی) و تنوع در حد قابل‌توجه در محیط کار دارد.

متفکر و تحلیل‌گر


شغل نیاز به تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و استفاده از منطق برای رسیدگی به مسائل و مشکلات مربوط به کار دارد.

نوآور


شغل نیاز به خلاقیت و فکر باز برای پروراندن ایده‌های جدید و پاسخ به مشکلات مربوط به کار دارد.

مبتکر


این شغل مستلزم تمایل فرد به انجام مسئولیت‌ها و مقابله با چالش‌ها است.

تلاشگر


شغل نیاز به تعریف اهداف قابل‌دسترسی برای به چالش کشیدن فرد و تلاش او برای انجام وظایف دارد.

مستقل


این شغل نیاز به قدرت تصمیم‌گیری برای انجام مستقل کارها، هدایت دیگران بدون (یا با حداقل) نظارت، و اتکا به خود برای انجام فعالیت‌ها دارد.


 علی احمدی

برچسب‌ها: بازار مالی حرفه ای, تحلیل بازار بورس و ارز, تناسب بین شغل و شخصیت
مطالب پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed