پرایس اکشن رفتاری بخش اول: تایم فریم ها و قاب ساختاری


 تایم فریم ها و قاب ساختاری بر اساس حمایت و مقاومت

 

مقدمه

پرایس اکشن رفتاری نوعی از پرایس اکشن است که به رفتار و نحوه برخورد خریداران و فروشندگان در قیمت ها و زمان­های مختلف می­پردازد. از حسنات این روش استفاده مستقیم و بی واسطه از چارت قیمتی است که برتری این سبک را نسبت به برخی از روش­های بر پایه اندیکاتورها محرز می­دارد. در این روش نیازی به ابزار خاصی نیست و تحلیل چارت صرفا بر اساس کندل­ها یا میله­ها در یک بازه زمانی صورت می­گیرد. در تحلیل بازار با پرایس اکشن رفتاری از روش­ مولتی تایم استفاده می­شود. بصورت اجمالی پرایس اکشن رفتاری به ساختار و روند و قدرت تقسیم می­شود که از این میان می­توان گفت ضعف و قدرت در این روش نسبت به دیگر روش­های پرایس اکشن سخن تازه­ای دارد. در ادامه به این مباحث خواهیم پرداخت.


در این روش از سه تایم فریم استفاده می­کنیم:

HTF: بالاترین تایم فریم یا تایم فریم ساختار

TTF: تایم فریم معاملاتی

LTF: پایین­ترین تایم فریم یا تایم فریم ضعف و قدرت

باید توجه داشت که در انتخاب تایم فریم­ها باید ارتباط معناداری میان سه تایم فریم که در بالا معرفی شد برقرار باشد. پیشنهاد ما به صورت زیر است:

TTF دارای فاکتور 4 نسبت به LTF باشد.

HTF دارای فاکتوری بین 6 الی 10 نسبت به TTF باشد.

برای مثال اگر HTF تایم فریم روزانه باشد آنگاه TTF می­تواند تایم فریم 4 ساعته و LTF تایم فریم 1 ساعته  باشد. اگر تایم فریم­های دیگری مد نظرتان باشد می­توانید در لینک  تایم فریم سفارشی  نحوه ساخت تایم فریم­های دلخواه بزرگتر از 1 دقیقه را در متاتریدر 4 مطالعه کنید.

در اینحالت یک ساختار مناسب برای معامله ­گری در اختیار خواهد بود. در این پلن معاملاتی هر تایم فریم عملکرد ویژه ­ای دارد. این روش می­تواند در تمامی بازارهایی که دارای عمق هستند و معاملات زیادی صورت می­گیرد مورد استفاده قرار گیرد.

HTF: در این تایم فریم یک فریم ورک ساختاری را بین حمایت و مقاومت تعریف می­کنیم.

TTF: در این تایم فریم روند و مناطق ورود با احتمال موفقیت بالا را پیدا می­کنیم.

LTF: در این تایم فریم تحلیل خود را با دقت بیشتری بررسی و ورود و خروج را بهینه می­کنیم.


قاب ساختاری با استفاده از حمایت و مقاومت

قیمت در میان قاب ساختاری در تایم فریم HTF به سه صورت بالا،پایین و جانبی (Side) حرکت می­کند. هنگامی­که قیمت مرز خارجی این قاب ساختاری را بشکند(قیمت بسته شدن میله در بیرون مرز خارجی باشد.) و از آن عبور کند قاب ساختاری جدیدی بر اساس حمایت و مقاومت­های جدید ایجاد می­کند. این ویژگی به علت میرا بودن حمایت و مقاومت ها است که از پویا بودن بازار نشات می­گیرد. قاب ساختاری همان زمین بازی­ای است که قصد ما سود گرفتن از آن است.قاب ساختاری اولین گام در این نوع پلن معاملاتی است و میدان مبارزه که در آن بازی خواهیم کرد را مشخص می­کند. همانطور که گفته شد بازار پویا و دینامیک است از اینرو همواره هر گاه قیمت به مرز­های ساختار نزدیک شد قاب ساختاری همسایه را نیز رسم و آماده کنید زیرا به شما یک دید وسیع­تری می­دهد و از دیگر سو برای رفتار معاملاتی شما در آینده نزدیک آماده خواهید بود. اگر قیمت از ناحیه مرزی عبور کرد و مطلقا در قاب ساختاری همسایه قرار گرفت قاب ساختاری جدید زمین بازی جدید است و ماهیت عناصر عوض خواهد شد، مثلا حمایت به مقاومت یا مقاومت به حمایت تبدیل خواهد شد.


یافتن حمایت و مقاومت

برای بدست آوردن مناطق مرزی و خطوط مرزی در روش­های پرایس اکشن رفتاری تنوع مبتنی بر استدلال وجود دارد. در برخی از این روش­ها از مناطق مهم عرضه و تقاضا استفاده می­شود، اما در این پلن معاملاتی قصد ما استفاده از حمایت و مقاومت هاست از این­رو به دنبال نقاط کلیدی به نام پیووت می­گردیم و از آنجا که می­دانیم حمایت و مقاومت بیشتر یک ناحیه هستند تا یک خط از این رو از آخرین دو پیووت مهم برای ترسیم نواحی مرزی استفاده می­کنیم. این خطوط در HTF ترسیم می­شوند(نکته: در نرم­افزار­های معاملاتی یا تحلیلی که تایم فریم ها به صورت لایه ای­ همانند متا تریدر نیستند و هر تایم فریم چارت جدا دارد مانند داینامیک تریدر دقت شود که این نواحی مرزی در تایم فریم ­های  TTF و LTF هم باید بدقت ترسیم شوند.). آخرین دو پیووت موثر در بالای قیمت فعلی (CP) در تایم HTF را یافته و دو خط قرمز رنگ که نماد مقاومت است را از بالاترین قیمت ترسیم می­کنیم و سپس دو پیووت زیر قیمت فعلی در تایم HTF را یافته و دو خط سبز رنگ که نماد حمایت است را از پایینترین قیمت ترسیم می­کنیم. دانستن پیووت و شناخت آن اهمیت بسیار فراوانی دارد و ما این مطلب را دانسته فرض می­کنیم و به مختصر توضیحی که پیووت نقطه چرخش یا لولا و جایی است که کارزار خریدار و فروشنده به نفع طرف دیگر شده است، بسنده می­کنیم. پس به صورت الگوریتمی و در چهار مرحله که در زیر آمده است قاب ساختاری را ترسیم می­کنیم:

  1. تایم فریم HTF را مهیا می­کنیم.
  2. قیمت فعلی (CP) را یافته و مشخص می­کنیم.
  3. دو پیووت سقف موثر و مهم اخیرا تشکیل شده را که در بالای قیمت فعلی است و دو پیووت کف موثر و مهم که اخیرا تشکیل شده و در پایین قیمت فعلی است مشخص می­کنیم.
  4. دو خط افقی قرمز از دو پیووت سقف مرحله 3 ترسیم کرده و ناحیه مرزی مقاومت نام­گذاری کرده و دو خط افقی سبز از دو پیووت کف مرحله 3 ترسیم کرده و ناحیه مرزی حمایت نامگذاری می­کنیم، این محدوده ها مجموعه محدوده­های قاب ساختاری را (محدوده مرزی مقاومت و محدوده مرزی حمایت و محدوده میان­قابی) تشکیل می­دهند.

 

همانطور که دیدید این عمل تنها چند دقیقه زمان می­برد اما این یک گام بسیار مهم است زیرا شما میدان کارزار را مشخص می­کنید. اگر شما این مفهوم را درک کنید و قاب ساختاری را به خوبی تعیین کنید یک فوندانسیون بسیار قوی­ را برای پلن معاملاتی خود بنا نهاده­اید. تا قبل از اینکه بخش بعدی این آموزش در سایت تحلیل بازار بورس و ارز قرار گیرد پیشنهاد ما اینست که

این مرحله را سرسری نگیرید و به راحتی از آن عبور نکنید. بهتر است هر مفهومی را قبل از اینکه به بخش بعد بروید کاملا ماهرانه بفهمید در اینصورت شما دانش خود را برپایه فونداسیون مستحکمی بنا نهاده­اید.

تمرین

با ترسیم قاب­های ساختاری قیمتی بر اساس حمایت و مقاومت این قاب­ها را برای تمام جفت ارزهای اصلی در تایم HTF-D ترسیم کنید و در سایت تحلیل بازار بورس و ارز  در قسمت نمودار­های تحلیلی به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها: پرایس اکشن رفتاری, تایم فریم, تحلیل تکنیکال
مطالب پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

  • مطالب بصورت فنی، علمی و تخصصی نوشته شده که حاکی از تحصیلات و تخصص نویسنده است.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed